Redesign af websites

Website for Videnscenter for Patientstøtte

Opgaven

Region H udskiftede i 2014 deres CMS til et sharepoint-baseret site udviklet af Netcompany. Efter centralt forsøg på overføring af indhold fra den tidligere hjemmeside blev det hurtigt klart, at der skulle et komplet redesign til sitet.

Overvejelser

To ændringer i det nye CMS fik særlig betydning for designforløbet:

1. Nye templates med et fast defineret design (store billedflader og meget lidt frihed rent stilistisk).

2. Det nye CMS er responsivt, hvilket betød, at det oprindelige sitets indhold nu måtte omfordeles, så det ville imødekomme besøgende via mobile enheder. Det er en mærkesag for mig, at hjemmesider bør være responsive, da webforbruget helt tydeligt flytter mere og mere over på de mobile platforme.

En af centrets primære opgaver er netværksaktiviteter henvendt til både sundhedsprofessionelle, patienter og pårørende. Erfaringer herfra har vist, at en stærk visuel kommunikation sikrer større deltagelse til arrangementerne. Jeg besluttede, derfor at de store billedfelter primært skulle udnyttes til disse formål. Punktopstillinger og tekstuelle links er holdt til et absolut minimum for at styrke brugerens mulighed for at orientere sig visuelt.

Udfordringen herefter blev at skabe et design, der kunne rumme projekternes grafiske identiteter samt centrets forskellige netværk og events. Alt dette skulle naturligvis balanceres med Region Hovedstadens branding strategi.

Projektsite for Børn og kriser på hospitalet

Opgaven

I 2014 blev der i projektet Krise- og traumeinformeret praksis for børn og unge på hospitalet under Videnscenter for Patientstøtte udviklet et projektsite. Sitet blev udviklet eksternt, men var desværre præget af stærke udfordringer i forhold til design og formidling. Projektet stod desværre med et site, der ikke levede op til en rimelig standard for nutidig digital kommunikation, og ikke formidlede projektets kvaliteter eller leverede en ramme, der kunne rumme projektets udvikling.

Det blev derfor besluttet, at jeg skulle lave et nyt site fra bunden og genbruge det tekstuelle og de grundlæggende grafiske elementer.

Overvejelserne

Der var i projektet blevet udviklet tre booklets til børn, unge og deres forældre i et distinkt design henvendt til børn. Da projektsitet skulle henvende sig til sundhedsprofessionelle, var udfordringen at videreføre den grafiske identitet, der allerede var etableret og transformere den til at ramme den sundhedsfaglige målgruppe.

Projektet har et nationalt sigte, så jeg havde fokus på at finde balancen mellem at rodfæste sitet i Videnscentret / Region Hovedstaden uden at præge det for stærkt af disses branding strategier.